La comedia clama el «non ye non»

Uno de los actores durante la función, con el público al fondo. / FOTOS IMANOL RIMADA
Uno de los actores durante la función, con el público al fondo. / FOTOS IMANOL RIMADA

El domingo de sidros de Valdesoto carga contra la marginación y las agresiones que sufren las mujeres en esta sociedad

JOSÉ CEZÓN VALDESOTO.

«Non ye non». La frase podría sintetizar la representación del 'Domingu de sidros y comedies', que la asociación cultural El Cencerru ofreció ayer junto a la iglesia de Valdesoto ante un público cada año más numeroso. La marginación de la mujer fue el tema central de la obra escrita, por décimo año consecutivo, por José Ramón Oliva, que ya comenzó con el personaje de la Vieya interrumpiendo al marido en el arranque clásico del género para reivindicar un papel protagonista: «Pos llegáu esti momentu/ruempo cola tradición./Yá ta bien de tantu cuentu/y de que mande'l varón».

Terció el Pecáu para recordar que el personaje masculino abría la comedia desde la época del autor José Noval, pero la Vieya insistió: «Más d'un habrá que proteste/más nun cambio d'opinión/porque cueste lo que cueste/dixi non, y non ye non». De nada sirvió la advertencia del Vieyu: «De cambeos nun ye hora./Olvidáis lo principal/que los sidros son agora/bien d'interés cultural./De xuru nel Principáu/si ven esta aberración/habrá dalgún enfadáu/que mos quite'l galardón».

Después llegó la única alusión a la política municipal por boca del Pecáu: «En llugar d'aldericar/tomái exemplu de Siero/qu'en cuestiones de pactar/el pueblu ye lo pri mero./'Cepi', l'alcalde, y Llosa/entá siguen namoraos/y eso ye cosa curiosa/qu'a munchos tien intrigaos./Y yo pienso, hai esti añu/elecciones per delantre./Si 'Cepi' nun saca escañu/¿Llosa buscará otru amante?». Y el Tontu introdujo el debate sobre las cuitas de la parroquia: el centro polivalente, la no celebración de la muestra 'Valdesoto d' Antañu' o las polémicas en el desfile de carrozas.

La belleza de los líderes políticos nacionales -Sánchez, Rivera y Casado- fue otro asunto. «Son cuasi como modelos,/menos Iglesias, ¿o non?/Porque dicen qu'esos pelos/enxamás vieron xabón», apostilló la Ciega. «Les próximes elecciones/de xuru van ser la caña/paecerán les votaciones/del nuevu Mister España», prosiguió la Criada. Dijo entonces el Tontu: «Si toes eses perorates/les ficiéramos nosotros/falando de candidates/echábenmos a los potros/porque cualquier comentariu/que pueda daqué ofender/conviértese en lapidariu/si lu faes d'una muyer».

Una Dama se rebeló: «Callamos por nun gritar/porque yá tamos cansaes/de babayaes aguantar/y de ser menospreciaes». Y mencionaron la marginación laboral y salarial de la mujer o en la política. «¿Pa cuando una candidata/pal gobiernu la nación?/Porque equí, falando en plata,/sigue mandando'l varón», clamó la segunda Dama.

El momento más aplaudido de la obra 'Nun ye comedia, no ye non' llegó con este diálogo de la Dama y la Ciega hablando de 'La manada':

-«¿Quién piensa naquella moza?/¿Nun podemos alcordanos/d'esa vida que destroza/el viciu de seis marranos?».

-«El mio apoyu yá tenéis,/pero tas equivocada/aquellos nun yeren seis/yeren cinco la manada».

-«El sestu nun la violó/pero nun merez perdón/fue'l xuez que los acusó/d'abusu y non d'agresión».

Otros asuntos tratados fueron el impuesto de transmisiones patrimoniales, la condena a Rodrigo Rato, la exhumación de Franco, el Mundial y los entrenadores asturianos en la élite, el máster de Cristina Cifuentes o el espionaje del comisario Villarejo. «Y conoz de bona llei/que'l rei Juan Carlos, eméritu,/tuvo con Bárbara Rey/un romance nel pretéritu», soltó la Ciega.

Los escolares de Faes, con su maestro José Manuel Pardo, escenificaron primero la obra 'Paziencia', escrita por Manuel Pergentino Martínez. Y como broche, se recordó al fallecido actor y 'sidru' de La Rasa, Moisés Suárez, y se entregó una placa a José Ramón Oliva por sus diez años escribiendo estas pequeñas obras maestras. La comedia de ayer no se la quisieron perder Adrián Barbón, Daniel Ripa o los alcaldes de Siero, Noreña y Bimenes.

 

Fotos

Vídeos